siteheader

Ergotherapie bij kinderen

Kinderen kunnen bij ons terecht als allerlei dagelijkse handelingen moeilijk verlopen.

 

Motoriek oefenen m.b.v. DuploSamen met ouders, leerkracht en kind wordt onderzocht met welke vaardigheden uw kind moeite heeft.

De problemen kunnen liggen op het gebied van:

School

  • Problemen in de oog-hand coördinatie en de fijne motoriek
  • Problemen met het schrijven b.v. slordig schrijven, letters en/of cijfers omkeren, onvoldoende ontwikkeling van een voorkeurshand)
  • Problemen tijdens scheuren, knippen, plakken, vouwen , tekenen.
  • Problemen in het zelfstandig werken.
  • Concentratie- en aandachtsproblemen.
  • Coördinatie- en planningsproblemen.
  • Problemen in de ruimtelijke oriëntatie.
  • Moeite met samenwerken van de handen.

Spel

  • Weinig of moeilijk kunnen spelen.
  • Nooit samen willen spelen met leeftijdgenootjes.
  • Angst om te vallen of te bewegen.

Motoriek oefenen m.b.v. knikkerbaanZelfredzaamheid

  • Beperkt inschakelen van een lichaamszijde.
  • Moeite met aan- en uitkleden, veters strikken, knopen sluiten etc.
  • Problemen met zitten en voortbewegen.
  • Problemen met eten en drinken.
  • Problemen met douchen, wassen etc.

Werkwijze

Wanneer een kind aangemeld wordt, zullen wij eerst telefonisch contact met u opnemen om na te gaan wat de hulpvraag en de aard van het probleem is. Aan de hand hiervan beoordelen we of en hoe ergotherapie het probleem op kan lossen of verminderen.

Voorafgaand aan de observatie vult u een vragenlijst in. Deze gegevens zijn nodig om gericht te kunnen observeren en behandelen.

De resultaten van de observatie zullen wij in een verslag verwerken en aan de hand hiervan een behandelplan opstellen. Dit verslag zal met u besproken worden. De observatie zal plaatsvinden in de praktijkruimte, maar indien nodig kan aanvullend onderzoek ook thuis of op school plaatsvinden.

Behandeling en advisering

In de meeste gevallen wordt de behandeling individueel gegeven. Naar gelang de aard van de vraag zal de behandeling een half uur, drie kwartier of een uur duren.

De behandeling kan gericht zijn op:

  • het stimuleren van de fijnmotorische ontwikkeling.
  • het normaliseren van de senso/motorische prikkelverwerking
  • het leren of anders aanleren van praktische vaardigheden: aan/uitkleden, brood smeren, schrijven, knippen etc.
  • het stimuleren van de spelontwikkeling
  • advisering van hulpmiddelen of voorzieningen en begeleiding in de aanvraag van voorzieningen.